Odborné nominace do dozorčích rad (REST 5)
1. Odůvodnění potřebnosti tohoto opatření
V dozorčích radách mají sedět lidé dostatečně kompetentní k tomu kontrolovat manažery firmy. Například bývalí úspěšní manažeři, odborníci na účetnictví a zadávání zakázek nebo na technologie týkající se dané firmy. Politici bez patřičných zkušeností nemohou vedení firmy dobře kontrolovat a v řadě zemí smějí proto obsadit jen část postů v radě, někde dokonce vůbec žádné. Je proto potřeba zavést pravidla pro obsazování dozorčích rad státních firem vhodnými odborníky. Dozorčí rada by měla být tvořena z 1/3 zástupci politických stran, z 1/3 zástupci zaměstnanců a z 1/3 nezávislými experty. Předseda dozorčí rady by měl být vybírán z řad expertů. U odborných nominací by příslušné ministerstvo mělo určit specificky pro každou firmu, jaká odbornost a jaká kvalita praxe je předpokladem pro výkon funkce. Odborní i političtí nominanti musí být bezúhonní a nesmí být ve střetu zájmů. Uchazeči musí být vybrání v rámci průhledného výběrového procesu. Kandidáty ministrovi by navrhla nominační komise, návrh komise a rozhodnutí ministra budou zveřejněny i s odůvodněním, jak daný kandidát naplňuje stanovené požadavky.[1]
NFPK při spolupráci s CNI analyzoval 195 nominací do dozorčích rad státních firem, které provedla Sobotkova vláda v letech 2014–2016. Více než čtvrtinu nominací obsadili zástupci politických stran. Vládnímu výboru se především nepodařilo vyřešit případy nominací osob s problematickou minulostí.[2]
2. Aktuální stav při prosazování tohoto opatření
Ministerstvo financí zpracovalo věcný záměr zákona o výběru osob do řídících a dozorčích (kontrolních) orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu. Následně meziresortní připomínkové řízení probíhalo v dubnu 2015.[3] Tehdy se všechny připomínky nepodařilo vypořádat a Legislativní rada vlády jednání tohoto návrhu přerušila v listopadu 2015. Proti tomuto opatření se silně postavila například Hospodářská komora a nakonec 26. 5. 2016 Legislativní rada vlády nedoporučila přijmout návrh tohoto opatření – konkrétně tedy návrh zákona o výběru osob do funkcí ve státních firmách a jejích orgánech.[4] Tento návrh byl navíc zpracován v mnoha variantách, což rozhodně nepomohlo při orientaci v tomto návrhu.
3. Celkové hodnocení
Teoreticky by nové znění tohoto návrhu zákona mělo být přestaveno v prosinci 2016, ovšem prakticky je přístup ke zpracování tohoto opatření poměrně laxní a je poměrně pravděpodobné, že se tento zákon nepodaří prosadit do konce volebního období.
[1] http://www.rekonstrukcestatu.cz/cs/odborne-nominace-do-dozorcich-rad
[2] http://www.nasipolitici.cz/cs/analyzy/kauzy/detail/292-cni-marne-sliby-nominace-do-dozorcich-rad-jsou-stale-problem
[3] https://www.korupce.cz/assets/protikorupcni-dokumenty-vlady/na-leta-2015-2017/Zhodnoceni-plneni-opatreni-uvedenych-v-Akcnim-planu-boje-s-korupci-na-rok-2015.pdf
[4] https://www.vlada.cz/cz/clenove-vlady/pri-uradu-vlady/jiri-dienstbier/aktualne/legislativni-rada-vlady-nedoporucila-prijmout-navrh-zakona-o-vyberu-osob-do-funkci-ve-statnich-firmach-a-jejich-organech-144578/
- Průhledné financování politických stran a volebních kampaní
- Elektronická majetková přiznání ke dni nástupu do funkce
- Registr smluv
- Zrušení anonymních akcií
- Zprůhlednění příjemců veřejných peněz
- Odborné nominace do dozorčích rad
- Odpolitizování státní správy
- Ochrana oznamovatelů protiprávního jednání
- Nezávislé vyšetřování korupce
- Průhledný legislativní proces
- Rozšíření pravomoci NKÚ
- Účinná kontrola při nakládání s veřejnými penězi