Svěřenské fondy
A) Popis problému
Obrovským průšvihem bude od 1.1.2014 možnost založení tzv. svěřenského fondu. Toto umožňuje nový občanský zákoník, který by teoreticky měl vstoupit v účinnost 1.1.2014, nicméně obsahuje celou řadu chyb a není zřejmý ani výklad tohoto nového občanského zákoníku. Svěřenský fond bude zcela nová právní forma, která zaručí plnou anonymitu, a orgány činné v trestním řízení budou vůči této nové právní formě zcela bezmocné. Svěřenský fond jako právní forma se vyskytuje pouze v anglosaských zemích, kde ovšem je velmi přísně regulován. Česká republika bude v tomto naprostou raritou. Trochu podrobněji zde: http://www.nfpk.cz/glosy/janusz-konieczny/1001463
B) Navrhované řešení
Odložení účinnosti občanského zákoníku a v konečném efektu zrušení možnosti založení svěřenského fondu.
C) Dosavadní snahy o řešení této problematiky
Takto zásadní průšvihy se často řeší ex-post a jenom zmírňuje následky. Na hrozbu zakládání svěřenských fondů upozornila například profesorka Vladimíra Glatzová, která je expertkou na problematiku vlastnických struktur viz http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/vladimira-glatzova.php?itemid=16161 .
D) Protiargumenty
Protiargumenty nejsou žádné a dotyčné klientelistické subjekty doufají, že nikdo nezpozoruje, že na poslední chvíli se do občanského zákoníku přilepila pasáž týkající se možnosti založení svěřenského fondu.
Ostatní legislativní úpravy
-
Anonymita příjemců veřejných prostředků (vítězů veřejných zakázek, příjemců dotací, nájmů atd.)
-
Svěřenské fondy
-
Zákon o finanční kontrole
-
Registr smluv
-
Rozšíření pravomoci NKÚ
-
Zákon na ochranu whistleblowerů (oznamovatelů korupce)
-
Odpolitizování státní správy (zákon o státní službě)
-
Průhledné financování politických stran a volebních kampaní
-
Elektronická majetková přiznání ke dni nástupu do funkce
-
Odborné nominace do dozorčích rad
-
Státní zastupitelství bez politických zásahů do vyšetřování